„Copak, dědo, jsou děravé?“ – „Ne, ale ohýbají se!“

Našel jsem si holku. Tato příjemná změna s sebou přinesla i několik méně příjemných povinností. Například častější nákup antikoncepčních pomůcek. Abych ušetřil, začal jsem nakupovat šprcky ne po třech, ale po devíti či dvanácti. A pak mi došlo, že by to stálo i za menší vědecký výzkum. Co když trojité balení kondomů odráží hluboké sociologické změny v naší společnosti?

Znamená to, že pánové jsou zodpovědnější a používají antikoncepci častěji než dřív? Nebo jsou stydlivější a nechtějí se červenat před prodavačkou v drogerii tak často? Či snad hodlají experimentovat a využít toho, že vícekusové balení nabízí zpravidla několik různých vůní a příchutí? Nebo za tím snad stojí úplně jiný důvod? A kdo je vůbec ideální cílovou skupinou tohoto výrobku?

Přemýšlel jsem dlouho, až jsem se rozhodl zeptat odborníka na slovo vzatého – ekonoma JJ, jenž v minulosti proslul kupříkladu testem gumových medvídků; k výrobkům ze surového latexu by tedy měl mít blízko. Podle něj jsou důvodem nového balení prezervativů úspory z rozsahu. Přestože balení po 9 či 12 kusech má větší objem než 3 krabičky po třech, jeho výroba bude pravděpodobně levnější. Mně však tato teorie připadá poněkud přitažená za vlasy. Copak výrobci kondomů nemají ve svých řadách alespoň jednoho z těch vysokoškolsky studovaných machrů přes marketing, aby našel lepší důvod?

Kdepak, skutečnou příčinu musíme hledat jinde. Přikročil jsem proto ke studiu pramenů. Můj oblíbený výrobce Primeros píše na svých stránkách, že balení po 9 kusech je „ideální výbava na prodloužený víkend“. A pak mi to došlo. Modelová situace je nasnadě: do krámu přijde šestnáctiletý holobrádek v naději, že na večírku u kámoše na chalupě zprzní všechny čubky. V alternativní verzi se naopak stydí a je rád, že může udělat tři nákupy najednou. Ať je to jak chce, výsledek je vždy stejný. Po čtyřech letech se v popelnici bude válet devítikusové balení nikdy nepoužitých šprcek s prošlou záruční lhůtou.

Nebyl bych to však pravý badatel, kdybych si svou hypotézu řádně neověřil. Napsal jsem proto e-mail do podniku Vulkan Hrádek nad Nisou. Už je to měsíc a pořád mi nepřišla žádná odpověď. Pěkně mě nasrali, asi přesedlám na jinou značku. Jeden ze štamgastů bubenečské nádražky mi doporučil šprcky od Vietnamců.V balení za 35 korun jsou sice jenom tři, ale zato v krásné plechové krabičce. Mají prý jen jednu nevýhodu. Občas praskají.